Stéphane Séjourné, vicepreședinte executiv pentru Prosperitate și Strategie Industrială al Comisiei Europene, declara acum câteva luni că industria europeană de automobile este „în pericol de moarte”: „Există riscul ca viitoarea hartă a industriei globale de automobile să se configureze fără Europa”.

Între timp, Volkswagen, cel mai mare producător european de automobile, Renault și Mercedes anunță scăderi majore ale profiturilor, pe fondul tarifelor aplicate de SUA, al lipsei de succes a automobilelor electrice și creșterii taxelor și prețurilor la energie și combustibili.

Reprezentanții industriei i-au solicitat președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, o întrunire, care va avea loc la finalul acestei săptămâni.

Avertismentele, declarațiile și comentariile în pregătirea acestei întruniri arată că „Planul de Acțiune” lansat de UE, care prevede un buget de 1,8 miliarde de euro pentru producția de baterii, la care s-a mai adăugat un miliard pentru „cercetare și dezvoltare” în domeniul bateriilor, în cadrul programului Horizon Europe, nu rezolvă problemele industriei.

Europenii nu vor să cumpere mașini electrice, în primul rând pentru că nu există suficiente stații de alimentare; 75% dintre cele 880.000 de astfel de stații existente sunt concentrate în Olanda, Franța și Germania. Planul ar fi ca, până în 2030, numărul acestor puncte de alimentare să crească la 8,8 milioane, ceea ce nu pare realist.

Dar nici dacă acest deziderat ar fi realizat, nu este deloc sigur că vânzările de mașini electrice ar crește: până la urmă, „nu poți să-i obligi pe oameni să cumpere un anumit tip de mașină”, spune Sigrid de Vries, directorul asociației europene de producători de automobile European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

În plus, aceste automobile devin tot mai interconectate și mai capabile să facă schimb de informații cu alte mașini și cu infrastructura de transport, devenind mai mult „computere pe roți” decât automobile, ceea ce crește dependența industriei de cipuri și software (și enervează excepțional de tare utilizatorii, n.n.).

Or, în domeniul inovației pentru automobile, producătorii europeni au fost lăsați în urmă de China; în plus, China aproape controlează producția globală de baterii; dublu plus, China este de departe cea mai mare piață de desfacere pentru automobile.

În aceste condiții, președinții asociațiilor profesionale ACEA și European Association of Automotive Suppliers (CLEPA), Ola Källenius și Matthias Zink, își manifestă frustrarea față de lipsa unor politici pragmatice într-o scrisoare deschisă către Ursula von der Leyen.

Scrisoarea avertizează că UE „trebuie să renunțe la idealisme și să ia act de realitățile industriale și geopolitice actuale”, solicitând, în esență, renunțarea la politicile Net Zero și la țintele actuale de reducere a CO2, precum și asigurarea unor prețuri decente la energie și restabilirea unei relații normale cu China.

Ferdinand Dudenhöffer, directorul Center Automotive Research (CAR) din Germania, a subliniat că „Avem nevoie de relații mai apropiate cu China, nu de o distanțare. Ar fi o tâmpenie să nu cooperăm cu chinezii, în condițiile în care ei dețin toate cărțile în acest joc. Iar, pentru asta, avem nevoie de susținere politică. Nu avem nevoie de acuzații și critici la adresa Chinei.”

Liderii industriei avertizează, de asemenea, de impactul sever pe care potențiala prăbușire a acestei industrii îl poate avea la nivel social și economic, în condițiile în care 6% din forța de muncă europeană lucrează în această industrie, contribuind circa un trilion de euro la PIB-ul total al țărilor europene. Industria germană de automobile a dat afară 50.000 de lucrători numai anul acesta, cu efecte care au reverberat în întreaga economie, și dincolo de granițele Germaniei.

Nicio slujbă pierdută, nicio uzină care se închide nu se va mai întoarce. Așa că, dacă industria producătoare de automobile suferă și intră în declin, perspectivele economice ale Europei pot fi dezastruoase pentru mulți ani de-acum încolo” – a avertizat Dudenhöffer.

Sursa: Euronews

Salvează PDFPrint articol