Mai multe mari organizații de știri și publicații online, printre care Financial Times, Daily Mail, DMG Media, Guardian Media Group și Periodicals Publishers Association încearcă să ia măsuri împotriva unor aspecte ale „revoluției IA” care amenință presa online.
Google (care ocupă 90% din piața motoarelor de căutare) a lansat modelul AI Overview (fereastra care apare la începutul paginii de rezultate ale căutării cu un răspuns care, adesea, sugerează utilizatorului că nu mai are nevoie să acceseze sursele), urmat mai recent de AI Mode, care răspunde întrebărilor în format chat.
Unul dintre redactorii șefi comentează că „Aceasta este de departe cea mai mare schimbare în modul de căutare pe care am văzut-o în ultimele decenii. Noi am crezut că Google va fi întotdeauna un aliat al publicațiilor. Dar, acum, singurul lucru cert este că presa online trece prin transformări care ar putea schimba cu totul peisajul”.
Un alt produs, Google Discover, care propune utilizatorilor informațiile și sursele în funcție de istoria lor de interes, înlocuiește tot mai mult căutarea, rezultatul fiind că utilizatorii nu află de existența altor publicații și anumite surse sunt promovate în defavoarea altora. Publicațiile se tem, de asemenea, de efectul de „cameră de ecou” pe care îl induce acest produs.
De la lansarea acestor produse IA, Financial Times a suferit o scădere a traficului între 25 și 30%, iar Daily Mail, până la 89%.
De asemenea, publicațiile se plâng că modelele Google le folosesc conținutul pentru a-și antrena modelele LLM.
Industria de presă, alături de alte domenii creative, solicită anchetarea poziției dominante a Google și a început activități de lobby pentru legislație care să interzică firmelor IA să folosească opere protejate de drepturi de autor.
Sursa: The Guardian