Pierdut în cyberspace

IA trimite oamenii în locuri care nu există. Cel puțin, nu există pe Pământ, în lumea reală, că în capul IA nu știe nimeni ce se află.
În numai câțiva ani, modele IA precum ChatGPT, Microsoft Copilot și Google Gemini au devenit parte integrantă din serviciile de turism; circa 30% dintre turiștii internaționali folosesc IA generativă ca să-și planifice călătoriile. De călătorit, călătoresc; problema este: unde?
Doi turiști ajunși în Peru căutau de zor „Canionul Sacru Humantay”. I-au arătat unui localnic descrierea sitului turistic, primită de la IA, „plină de adjective glorioase”. Dar „Canionul Sacru Humantay” nu există; sintagma combină două denumiri care nu au nicio legătură cu descrierea. În plus, IA îi trimitea pe cei doi într-o regiune foarte periculoasă, la mare altitudine, unde nu ar mai fi putut folosi nici telefonul mobil pentru a cere ajutor.
Alt cuplu a urcat pe Muntele Misen din Japonia, mizând ca programul de funcționare a serviciului de coborâre automată, primit de la ChatGPT; nu era corect, așa că au rămas pe vârf de munte. Alții au vrut să facă o excursie cu funicularul în Malaiezia; arăta foarte frumos în filmulețul de pe TikTok, dar, în realitate, funicularul nu exista. Dar măcar ei au ajuns în țara corectă; o altă IA i-a trimis pe utilizatori să vadă Turnul Eiffel la Beijing.
Rayid Ghani, profesor de învățare automată la Carnegie Melon University, spune că, deși utilizatorilor li se poate părea că sfaturile date de programe precum ChatGPT sunt raționale și utile, nu se poate niciodată ști dacă afli adevărul: „IA nu știe diferența dintre sfaturi de călătorie, indicații de direcție și rețete de gastronomie. Ea știe numai cuvinte. Așa că scuipă cuvinte care fac să pară că lucrurile pe care le spune sunt realiste. De-aici vine problema”.
Sursa: BBC