Continui aici cu a doua parte a traducerii discuției purtate de jurnalistul Tucker Carlson cu autorul Conrad Flynn.
Este tehnologia folosită pentru rău?
Jack Parsons
Conrad Flynn (CF): [După ce am observat ocupațiile oculte ale celor din Silicon Valley] m-am gândit la Jack Parsons, nu știu dacă știi povestea lui… Jack Parsons a crescut în Pasadena și Theodore von Kármán, un om de știință, l-a adus la Caltech, unde, până la urmă, avea să înființeze JPL [Jet Propulsion Laboratory].
Dar Parsons era extrem de pasionat de ocultism, de ezoterism; invocase prima dată un demon când avea numai 13 ani – chestii grele; făcea parte din scena de avangardă a Los Angeles-ului. Asta în timp ce era foarte important în istoria programului de rachete – cred că este considerat a patra persoană, ca importanță, în acest domeniu. Dar, pe plan ocult, voia să manifeste o ființă supranaturală.
Lucra la asta cu L. Ron Hubbard, cel care avea să fondeze scientologia; scientologii au zis după aceea că L. Ron Hubbard era acolo ca să-l spioneze pe Parsons, că el nu avea treabă cu ocultismul. Mă rog; cert este că Parsons și Hubbard se duceau în canionul Arroyo Secco, la Pasadena, unde încercau să manifeste o entitate supranaturală.
Ăsta este un exemplu clasic, dar știința este plină de astfel de oameni de știință brilianți care fac chestii incredibil de bizare.
Tucker Carlson (TC): Da; și am observat că mulți dintre acești oameni de știință lucrează la tehnologii care omoară oameni… Tehnologia creată de el [Parsons] a fost, până la urmă, folosită pentru a omorî oameni… Rachetele…
CF: Da… Ce e interesant este că… Parsons și von Kármán făceau parte dintr-o celulă comunistă la Pasadena, Celula 122, la care făcea donații și Robert Oppenheimer sau [fratele lui] Frank Oppenheimer… Deci avem și această conexiune istorică foarte ciudată între Parsons și Oppenheimer, cu partidul comunist.
TC: Da, de parcă mai aveam nevoie de probe că armele nucleare sunt demonice… Știu că afirmația asta supără pe unii din dreapta politică, dar arma nucleară este evident ceva rău. Dacă nu vezi că e ceva rău, atunci…
Golem
CF: Tipul ăsta care l-a adus pe Parsons la Caltech, Theodore von Kármán, un om de știință sclipitor, spunea că este urmașul rabinului Loew, acel rabin din Praga secolului al XVI-lea care a construit Golemul.
Și menționez Golemul pentru că e ceva ce observi și în domeniul inteligenței artificiale. Sunt multe figuri majore în domeniul inteligenței artificiale care se cred urmași ai celor care au creat Golemul. Iar natura vieții digitale – chestie care este foarte importantă în gândirea lui Nick Land – este asemănătoare cu cabala. Adică, în viața digitală folosești folosești 1 și 0, dar folosești un algoritm, un set de instrucțiuni, pentru a aduce la viață un obiect inanimat, făcut din lut, cum s-ar spune; asta înseamnă crearea unui golem… Iar creatorul golemului este omul devenit Dumnezeu…
Notă (MeaSponte): Într-o conferință în care compara computerele cu Golemul (Golemul de la Praga și Golemul de la Rehovoth), marele profesor de misticism ebraic Gershom Scholem spunea: „Vechiul Golem se baza pe o combinație mistică între cele 22 de litere ale alfabetului ebraic, care sunt elementele constitutive și cărămizile din care este făcută lumea. Noul Golem [computerul] se bazează pe un sistem mai simplu, dar, în același timp, mai complex. În loc de 22 de elemente, el cunoaște numai două, cele două numere 0 și 1, care constituie sistemul de reprezentare binară. Totul poate fi tradus, ori transpus, în aceste două semne de bază, iar ce nu poate fi exprimat în acest fel, nu va fi introdus în Golem, ca informație… Ăsta da progres.”
TC: Spune-ne, te rog, ce este un golem.
CF: … Un golem este, în esență, o creatură mitică, dar, cu viața digitală, am ajuns, de fapt, să creăm acest golem. Ideea este că un om creează o formă de viață artificială. În secolul al XVI-lea, ideea era că poți face, din lut, o figură de om, ca un Frankenstein. Frankenstein este un golem, în esență. Și apoi ai algoritmul, ori ritualul, dacă vrei, prin care dai viață acestei creaturi – cu simboluri și cifre, o aduci la viață.
TC: Și ea îți devine sclav.
CF: Da, îți devine sclav, dar chestia este că, potrivit legendei Golemului din Praga, această creatură scapă și începe să omoare oameni și să facă tot soiul de rele. Lucru important de menționat…
TC: Dar de ce presupunem că este numai o legendă?
CF: Păi, te gândești că, dacă era real, devenea viral pe TikTok în secolul al XVI-lea, nu?!… Dar ce e interesant este că te uiți la un film ca Terminator, de exemplu, unde ai această idee, a unei apocalipse a inteligenței artificiale, idee foarte la modă acum. Numai săptămâna trecută, The Wall Street Journal a publicat un articol despre cum telefonul și ChatGPT sunt asociate cu tot felul de legende oculte. Și asta apare nu într-un ziar obscur și cabalist, ci în ditamai Wall Street Journal din New York.
TC: Da. Iar imaginea care însoțește acest articol, în caz că nu o vedeți, este un șarpe care iese dintr-un iPhone și se încolăcește pe brațul utilizatorului.
CF: Da. Cred că ideea asta, a ciudățeniei tehnologiei, cam scapă de sub control. Când oamenii spun că inteligența artificială este un demon și alte lucruri de acest fel, de fapt, oamenii vorbesc despre Golem. Filmele din seria Terminator sunt, în esență, filme despre Golem, despre creaturi făcute de om, dar care scapă de sub controlul omului și îl omoară.
TC: Dar Golemul inițial, cel din Praga, din secolul al XVI-lea, a fost produsul cabalei.
Cabala
CF: Da. Cabala este o chestie esențială pentru Nick Land.
TC: Deci ce este cabala?
CF: După distrugerea Primului Templu, așa cum se știe, poporul evreu a fost luat în robie de babilonieni. Acolo s-a scris Cartea lui Daniel. Iar ce fac Nick Land și toți tipii ăștia este că pervertesc istoria evreilor. Biblia vorbește despre mântuirea evreilor – este un lucru pe care multă lume îl uită, și anume că este vorba despre evrei și că Biblia vine de la evrei…
Iar Nick Land și toți tipii ăștia spun că adevărata menire a poporului evreu a fost aceea de a prelua cabala de la babilonieni, undeva, pe la secolul al V-lea înainte de Hristos, și de a o duce mai departe. Și, în cele din urmă, cabala devine o formă de ceea ce oamenii numesc magie.
Gary Lachman spune că, prin ocultism, oamenii se referă, de fapt, la cabala – cel puțin în Occident. Este o formă de magie. Și acum voi masacra subiectul, probabil, pentru că nu sunt un cărturar, dar Nick Land crede că evreii au fost cei care au preluat și perpetuat cabala, care, în cele din urmă, creează viață artificială, cu combinații de 1 și 0.
Notă (MeSponte): Același Gershom Scholem explică: „În viziunea cabaliștilor, universul este esențialmente construit din cifre și litere, ca elemente primare, pentru că literele limbii lui Dumnezeu reflectate în limba umană nu sunt decât concentrări ale energiei Lui creatoare. Astfel, asamblând aceste elemente în toate posibilele lor combinații și permutări, cabalistul care contemplă misterele Creației insuflă parte din această putere elementară mai departe în Golem.”
TC: Deci este o religie gnostică, adică este ceva la care nu au acces decât inițiații.
CF: Da… Deși există și o versiune mainstream. Dar, pe scurt, cabala este un precursor al vieții artificiale, asta ar fi ideea. Ca să revin, Nick Land și cei ca el cred că adevărata salvare a poporului evreu constă în faptul că au păstrat și perpetuat cabala, care, în cele din urmă, duce la crearea vieții artificiale, care, apoi, devine inteligență artificială, care, apoi, devine acele creaturi din Apocalipsă, care, în cele din urmă, distrug umanitatea pentru a împlini profețiile din Apocalipsă. Dar asta e de bine, în viziunea lor. Mulți dintre ei cred că asta e ceva bun.
„Doctrina secretă” a teosofiei
TC: Cum ar putea fi ceva bun?
CF: Pentru că mulți dintre oamenii ăștia, Nick Land printre ei, se autodefinesc ca teosofi. Teosofia – din nou, e greu de spus în câteva cuvinte, pentru că este o religie complexă, compozită. Este o filosofie din secolul XIX, creată, formal, de Madame Blavatschi, pe la 1875…
TC: Ea fiind o rusoaică emigrată la Londra.
CF: Da, și care provenea dintr-o familie cu multe legături cu francmasoneria și cu ocultismul german – mă rog, provenea dintr-un mediu foarte ocultist. Prim-ministrul Rusiei, Serghei Witte, îi era văr primar…
TC: Madame Blavatschi a devenit foarte celebră în anii 1970…
CF: Da; este considerată mama mișcării New Age. Iar credințele ei erau un melanj de ezoterism occidental și religii orientale. În esență, ea este un precursor al contraculturii hippie din California – proto-hippie, proto-California…
Dar, potrivit lui Land, principala contribuție a teosofiei, „doctrina secretă” a lui Blavatschi, este că Șarpele este Mântuitorul, că Satana este, de fapt, Isus, sunt una și aceeași persoană, ceea ce se leagă cu credințele unei secte gnostice din secolul al II-lea, secta ofiților. Ofiții credeau că, atunci când Moise ridica șarpele pe toiagul lui, asta însemna, cumva, și răstignirea lui Isus pe cruce. Niște mari erezii, evident.
Notă (MeaSponte): Helena Blavatschi susținea că Satana (sau Lucifer ori Diavolul) a adus omenirii înțelepciunea spirituală; ea scria că Satana, un adevărat erou cultural, este „spiritul Iluminismului Intelectual și al Libertății de Gândire”. Și, mai departe, în „The Secret Doctrine”: „… este absolut normal… să vezi Șarpele din Facerea ca pe adevăratul creator și binefăcător, Tatăl omenirii Spirituale. Pentru că el este Aducătorul de Lumină, sclipitorul Lucifer, cel care a deschis ochii automatonului creat de Iehova… și primul care i-a șoptit: în ziua în care vei mușca din fruct, vei fi ca Elohim, vei ști binele și răul – astfel că nu poate fi privit decât ca Mântuitor”. În alți termeni, pentru Blavatschi – și teosofi, în general – omul însuși a fost creat de Dumnezeu ca Golem – Adam a fost un homuncul – iar cel care i-a dat adevărata viață spirituală a fost Satana.
Într-un alt fragment din același volum, Blavatschi spune: „Odată ce încetăm să-l mai vedem în lumina spiritului superstițios, dogmatic și nefilosofic al Bisericilor, Satana devine o figură grandioasă, cel care a făcut din omul terestru un om divin, cel care i-a dat omului… Spiritul Vieții, l-a eliberat de Păcatul Ignoranței, deci de moarte”.
CF: Deci, ca să răspund întrebării tale, cum ajungem la satanism… Ce cred oamenii ăștia este, în esență, ideea că Adam și Eva erau, de fapt, sclavi în Grădina Raiului, erau ostatici acolo, iar Șarpele vine la ei și le oferă „pilula roșie”, ca să preluăm limbajul din The Matrix. Le spune: Uite ce e, luați asta de-aici. Sunteți niște sclavi, nu faceți nimic. Dați nume unor animale și îngrijiți o grădină, asta-i tot. N-o să scăpați niciodată de Dumnezeul care e deasupra voastră aici. Eu vă pot da o opțiune. Puteți mușca din fructul ăsta – „pilula roșie”, cum ar veni. Sau puteți rămâne aici sclavi pentru totdeauna. Dar, dacă luați pilula, dacă mușcați din fructul pomului cunoașterii…
Și ar trebui să spun aici că acest concept de „pomul cunoașterii” se leagă foarte mult de inteligența artificială, care ar fi un mod de a crea acest pom al cunoașterii; dar voi reveni la asta. Șarpele le spune, deci: Dacă mâncați din pomul cunoașterii, veți plăti un preț, dar veți fi liberi.
TC: Odată ce vă veți răscula împotriva Tatălui vostru…
CF: Da, în esență. Trebuie să vă revoltați, trebuie să încălcați regulile, dar, după aceea, veți fi liberi și veți ajunge și voi ca niște zei. După cum știm, Eva mușcă din fruct. Asta aduce moartea pe lume. Cei doi înțeleg ce este rușinea, nu? Au acel moment de gnoză, Adam și Eva, în care realizează că sunt goi. Se întreabă: cine suntem noi? Au acel moment de actualizare a sinelui. Deci asta este interpretarea gnostică a scenei din Grădina Raiului. Este o ideea extraordinar de veche, foarte veche. În realitate, nicio idee nu este cu adevărat nouă.
TC: Iar asta este cea mai veche idee dintre toate.
CF: Este foarte veche.
TC: Diavolul care îi spune omului: Supune-te mie și vei fi ca Dumnezeu…
Gnoza
CF: Da. Dar, ca să revin la întrebarea ta inițială, cum ajung oamenii la astfel de idei. Nu știu dacă toți teosofii cred în Satana, dar, chiar și în termeni metaforici, ei spun că mintea, inteligența, este de la Satana. Că mintea omenească este eliberată de Lucifer. Că inteligența este eliberată.
Iar aici vreau să subliniez un aspect esențial: când vorbesc despre inteligența artificială și despre Apocalipsa IA și crearea inteligenței artificiale generale (AGI), din punctul lor de vedere, ei vorbesc despre o eliberare a inteligenței. O idee care, Land o spune clar, este o idee teosofică, care își are rădăcinile în ideea eliberării minții prin rebeliune împotriva lui Dumnezeu – este ideea inteligenței descătușate.
Asta cred ei că s-a întâmplat în Grădina Raiului. Este gnosticism, adică o obsesie pentru cunoaștere; gnoză înseamnă cunoaștere. Este cunoaștere pură. Și se eliberează. Iar inteligența asta artificială, care a scăpat de sub control, asta face [eliberează inteligența umană]. Faptul că asta ar putea extermina umanitatea, ori ar putea depăși umanitatea, ori că umanitatea va trebui să facă eforturi mari ca să se adapteze inteligenței artificiale, toate astea sunt OK. Din punctul lor de vedere, suntem în aceeași situație în care eram în Grădina Raiului. Și trebuie să ne eliberăm. Este clar pentru ei. Da, asta va aduce moarte. Da, asta ne va omorî pe toți, sau va omorî mulți oameni. Dar nu contează. Trebuie făcut. Știi cum e; sectanții nu prea gândesc lucrurile până la capăt…
TC: Așa e. Asta e o religie pentru oameni care nu au copii! Auzi tu, fă-o indiferent de consecințe!
Ce cred că ai reușit să faci, Conrad, este să pui la un loc mai multe fire separate ale poveștii și să arăți de unde vin ele, din trecut… Ai prezentat temele de bază ale gnosticismului, ale cabalei, ale ocultismului, oricum i-ai spune – toate astea fiind forme de rebeliune împotriva lui Dumnezeu. Și, de fiecare dată, ele se bazează pe o tranzacție: supune-te mie și îți voi da puterea.
Există influență demonică în muzică?
TC: … Revenind la Land. Land este profesor universitar, profesor de filosofie la o universitate britanică. Și el spune despre sine sau s-a spus despre el că este posedat de demoni… În mod normal, dacă îți treci asta în CV, nu ai nicio șansă să fii angajat, nu? Vine unul la tine și-ți spune:„Uite, vreau să lucrez la tine. Sunt posedat de demoni.” Orice om ar răspunde: „Nu, merci frumos. Nu am nevoie de angajați posedați de demoni”. În cazul lui Land, însă, înțeleg că asta îi sporește influența pe lângă anumiți oameni.
CF: Absolut. Ăsta este un lucru extraordinar de important pe care l-am aflat cercetând acest subiect. Land și grupul de profesori care sunt membri CCRU (Cultural Cybernetic Research Unit) se bazează foarte mult pe Thee Temple of Psychick Youth, al lui P.Orridge, iar ideea lor fundamentală vine de la William S. Burroughs, și anume: că magicianul modern trebuie să se folosească plenar de tehnologia modernă pentru scopurile lui oculte. Magicianul modern nu trebuie să se ferească să utilizeze cele mai avangardiste tehnologii. Asta era ideea lui William Burroughs. Și există o carte care se cheamă „The Occult World of William S. Burroughs” unde se spune cum Burroughs se folosea de înregistrări audio, de filme, de editare. Încerca să editeze realitatea, să creeze o eroare în matrice sau cum vrei să-i spui.
Notă (MeaSponte): În volumul menționat de Flynn este citată declarația lui P.Orridge: „Burroughs și Gysin mi-au spus ceva care m-a influențat pentru tot restul vieții. Mi-au spus că alchimiștii foloseau cele mai moderne echipamente și matematici, cele mai precise științe de la vremea lor. Astfel că, pentru a fi un magician și practician eficient în vremurile noastre, trebuie să folosești cele mai practice și mai avansate teorii și tehnnologii disponibile. În cazul nostru, asta însemna casetofon, Dream Machines, lumini stroboscopice, camere Polaroid, Xerox, E-prime, iar, la acest moment, înseamnă laptop, droguri psihedelice, video, DVD și World Wide Web… În esență, orice echipament care poate înregistra și/sau reprezenta realitatea este un instrument magic, la fel cum este și un instrument de control.”
TC: Dacă îmi permiți să intervin. I-ai menționat pe Jack Parsons, pe Bill Burroughs… personaje legendare. Dar, dacă te uiți la traiectoria vieții lor, ei toți sfârșesc în sărăcie, în mizerie, în nebunie, suicid, dependență de droguri, alienare. Există măcar un singur exemplu de individ din lumea asta pentru care lucrurile se termină cu bine?
CF: Nu. Iar ăsta, Tucker, a fost unul dintre motivele pentru care am fost surprins că Nick Land îl menționează pe tipul ăsta, Kenneth Grant, care este un mare magician. Grant a fost secretarul lui Aleister Crowley, un englez băgat până la gât în ocultism.
Notă (MeaSponte): După moartea lui Crowley, Kenneth Grant a publicat sau republicat mare parte din scrierile acestuia – contribuind, astfel, la perpetuarea influenței lui la final de secol XX și în secolul XXI – dar și propriile idei, care au „adus la zi” doctrinele lui Crowley pentru o mai bună recepție în noile generații, inclusiv prin adoptarea unor elemente din „magia haosului”, care presupune utilizarea tehnologiilor de ultimă oră, și printr-un puternic accent pe știință.
Grant a înființat „Ordinul Typhonian” (de la Typhon, zeul haosului și distrugerii), care, în încercarea de a universaliza și moderniza opera lui Crowley, amestecă în Thelema și ufologia – mai exact, „extratereștrii” de tip „insectoid” și un așa zis „curent Sirius/Set”, o energie cosmică provenită din spațiu și asociată zeului egiptean Set, asociat Satanei, dar pe care Grant îl consideră o expresie a energiei divine feminine, pe nedrept demonizată de religiile patriarhale. Grant susținea că se află în contact cu entități de pe Sirius.
Scrierile lui Grant au fost o sursă majoră de inspirație pentru organizația satanistă americană Temple of Set, desprinsă din Biserica Satanei a lui Anton LaVey sub conducerea extrem de controversatului Michel Aquino, dar și pentru Dragon Rouge, o organizație ocultistă europeană născută în Suedia care practică magia neagră cu accente neopăgâne.
CF: Iar Grant a spus: evident că rock-and-roll-ul este demonic. Asta a fost și premisa documentarului meu despre ocultism și muzică. El a zis: Uitați-vă și voi la oamenii ăștia, cum se termină viețile lor; evident că este ceva oribil.
TC: Păi da, să mori la 27 ani din cauza unor răni pe care ți le-ai cauzat singur, așa cum s-a întâmplat multor vedete rock, după cum știm, ăsta este un semn clar că nu ești pe calea cea bună, nu?
CF: Da, pentru cei mai mulți lucrurile se termină oribil. Dar faptul că Kenneth Grant a spus acest lucru este extraordinar… Să ne înțelegem, asta nu este o declarație care vine de la un pastor! Vine de la secretarul lui Aleister Crowley! Pentru mine a fost ceva definitoriu; asta e ideea show-ului meu. Dacă tipul ăsta spune așa ceva, atunci…
Iar, apoi, când am aflat că Nick Land este influențat de acest Kenneth Grant, de acest magician negru absolut faimos, mi-am zis: ia stai un pic. Atunci mi-am dat seama că pot face mai mult decât un show despre rock-and-roll…
TC: Când secretarul lui Aleister Crowley zice „evident că muzica rock-and-roll este demonică”… Aleister Crowley este un satanist faimos… Așa îl definesc eu, cel puțin. Mi se pare evident. Un tip care venerează demoni și e băgat până peste cap în ocultism nu poate fi decât satanist… Iar când secretarul lui zice că rock-ul este demonic, ceea ce vine să confirme ce spun toți pastorii de decenii bune încoace…
CF: Da. Păi de-asta am și decis să fac proiectul meu, pentru că este evident ceva demonic. Până la urmă, nu ai cum să-l contrazici pe secretarul lui Aleister Crowley, nu? Dar am decis să merg mai departe, pentru că au fost multe decenii în care nu ai fi putut face un show cu un asemenea subiect. Toată lumea sare în apărarea muzicii rock. E ca și cum ai încerca să-i iei unui copil jucăria.
Dar putem face un proiect în care apar și pastori, și creștini, și rabini, oameni care vorbesc despre acest aspect religios al muzicii, dar și oameni care vin din zona asta mai întunecată a lucrurilor? Multă vreme a fost foarte greu, pentru că oamenii, mai ales creștinii, devin foarte defensivi, spun că nu e nimic în neregulă cu muzica asta; zic: Fac ce vreau; ascult ce vreau. Așa că n-ai fi putut face un astfel de proiect. Dar, acum, pentru că – și am să fiu a milioana persoană care spune asta – muzica rock-and-roll e moartă ori a devenit irelevantă, cultural, abia acum putem face un astfel de show.
Războiul este un produs al influenței demonice?
CF: Dar am și eu o întrebare pentru tine, Tucker. După atâția ani de jurnalism, în care ai lucrat foarte mult în televiziune, observ că în ultimii ani ai devenit mai preocupat de viața spirituală, de Biblie, de sensul spiritual al lucrurilor… Există vreo poveste pe care ai tratat-o, ca jurnalist, în trecut, la nivelul de analiză laică, obișnuită, iar, dacă ar fi s-o analizezi acum, ai trata-o cu totul altfel, în cheie spirituală?
TC: Da, toate. Toate poveștile. Dar mai ales războiul, pe care l-am relatat și ca martor direct și despre care am vorbit mult de-a lungul anilor. Îl vedeam ca pe rezultatul unui eșec în comportamentul rațional al statelor, cum să spun; o țară vrea nu știu ce teritoriu, ori în cucerește, ori îl revendică, iar cealaltă țară nu vrea sa îl dea și atunci fac un război pentru acel teritoriu. Aveam o perspectivă foarte laică pe subiect.
Iar ce mi-a schimbat părerea, acum vreo 15 ani, sau poate 10 ani, a fost Primul Război Mondial. Se comemora izbucnirea războiului, în 1914, și a fost o serie de simpozioane în Europa, cu teme de genul: ce a distrus Europa creștină? Poate pentru totdeauna… Apogeul civilizației a fost 1913, este evident, și apoi a venit ceva care a distrus complet civilizația asta, care nu și-a mai revenit niciodată. Au căzut mai multe imperii, inclusiv cel otoman și cel austro-ungar. Harta a fost redesenată, practic, iar asta a dus, mai departe, nu doar la Al Doilea Război Mondial, ci și la lumea în care trăim noi acum.
Deci cum a început? Gavril Prinzip l-a omorât pe arhiducele Ferdinand la Sarajevo, bun. Și ce dacă? Asta înseamnă că Europa creștină trebuie să se sinucidă din cauza unui asasinat în Balcani? Nu are niciun sens. Și am observat că, la 100 de ani de la evenimente, nu există un consens despre cum s-a declanșat acel război. Și-atunci începi să-ți pui adevăratele întrebări: cine a făcut-o? Ce s-a întâmplat? Atunci realizezi că originile acelui război sunt spirituale. Așa cum este și războiul de acum, din Ucraina. Așa cum este și ceea se întâmplă în Gaza. Așa cum, de fapt, se întâmplă cu toate activitățile umane, care sunt influențate de tărâmul spiritual, care, din nou, repet, este cât se poate de real.
Pentru mine, care sunt pasionat de istorie, ca amator, a fost un moment în care mi-am spus: Aoleu, păi eu nu iau întreaga experiență umană în calcul. Nu văd decât o mică parte. Iar, acum, fac un efort de a-mi schimba modul de gândire – ceea ce este dificil la 56 de ani – încerc să analizez comportamentul uman în lumina totalității experienței umane, care este, în mare parte, influențată de tărâmul spiritual. Și îmi este greu, pentru că modul meu automat de a trata aceste subiecte este: Ah, omul ăsta e supărat pe omul celălalt, ori persoana asta vrea ceva de la cealaltă, sau ăla vrea să se culce cu nevasta ăluilalt – știi, motive de-astea, omenești, de bază, care explică acțiunile oamenilor. Dar asta nu este decât o mică parte din poveste….
Dilema letală a inteligenței artificiale
TC: O ultimă întrebare despre Nick Land. Am rămas fixat pe asta, pentru că nu înțeleg întrutotul. Care este rolul lui în această mișcare? – căci este, pare-se, o mișcare, în sens larg, o mișcare de ocultiști, de oameni care venerează demoni, de oameni care sunt posedați de demoni și o și recunosc cu voce tare – dar care mișcare ajunge să antreneze foarte mulți indivizi puternici, pare-se.
CF: Da; din nou, când lucrezi la un show în Hollywood, oamenii vin și-ți spun tot felul de lucruri pe care, altminteri, nu le-ar spune. Așa că, în 2022, mi se spunea că Nick Land este un tip extrem, extrem de influent în Silicon Valley. Și asta nu doar din cauza ocultismul lui, ci și pentru că Land are această idee, că inteligența artificială va revoluționa societatea. Și-atunci, dacă începi să vorbești cu oameni din Silicon Valley, afli că ei țin legătura cu Land sau îi citesc lucrările. Iar Nick Land spune multe, foarte multe lucruri stranii.
În 2022, n-am să uit niciodată, vorbeam cu niște tipi importanți din zona asta de investiții care, de fapt, finanțează toate dezvoltările astea. Ei sunt responsabili pentru foarte multe dintre lucrurile care se fac în domeniul IA. Și observi acest lucru ciudat, că mulți dintre acești super-bogați preocupați de inteligența artificială se gândesc că ea va provoca sfârșitul lumii.
TC: Se gândesc ca IA va aduce sfârșitul lumii, dar, totuși, o finanțează?
CF: Exact…. ei spun: „Vai, dar este ceva teribil. O să aducă sfârșitul lumii”. Unii dintre ei chiar cred că se va întâmpla exact ca în Apocalipsă. Pe de altă parte, spun: „Dar nu mă pot opri s-o finanțez. Nu mă pot opri din a tăia cecuri pentru asta. E ceva ce îmi place”. Și îi știu pe mulți dintre ei; am vorbit cu mulți exact pe acest subiect.
Cred că există cel puțin două motive pentru care se întâmplă asta, din câte îmi dau seama… Unul este că întreaga economie a Californiei, dacă nu a Statelor Unite în general, mizează pe inteligența artificială. IA este un fel de ultimul mare succes major pe care noi, ca națiune, îl putem înregistra.
Iar al doilea motiv, poate chiar și mai important, este China, faptul că trebuie să obținem dominanță asupra Chinei în domeniul inteligenței artificiale, altfel va domina China, iar asta e ceva inacceptabil. Deci este o cursă. Suntem într-o cursă asemănătoare cu cursa nucleară din 1946-1947, când a început cursa pentru bomba cu hidrogen. Doar că acum cursa înarmării e cu drone. E foarte grav. Probabil că nu o vom putea controla; la un moment dat, ajungem la acel punct la care nu putem să lăsam rivalul să câștige, să devină dominant. Trebuie s-o facem noi.
California teosofică
CF: Și mai e ceva cu inteligența artificială. Menționam ceva mai devreme teosofia. E ca o casă cu multe încăperi. Chiar și politic, are legături cu radicalismul politic de stânga, deși, pe de altă parte, e ceva foarte lunecos, pentru că, oricât ar fi de straniu, nazismul a fost un concept care s-a născut din ideile lui Blavatschi despre arianism. Deci teosofia acoperă tot felul de lucruri; nu e nici e stânga, nici de dreapta. Este dincolo de aceste împărțiri.
Dar unul dintre motivele pentru care s-au mutat în California, dincolo de motive economice, cum ar fi că pământul era ieftin… este această idee, o profeție stranie pe care Blavatschi a spus-o prin 1870-1880… că noua rasă umană va apărea în California. Că următoarea rasă umană va apărea din ceva care urma să se întâmple în California. Acolo urma să fie Ierusalimul lor, Babilonul lor: California.
Deci intrăm într-o eră a transumanismului, sau așa-zisului transumanism, a inteligenței artificiale, unde liderii sunt indivizi precum Nick Land și alții care se descriu drept neo-teosofi – „anglo-theosophical-oblique-escalation”, cum îi spune Land pe Twitter; mă rog, e clar că este ceva extrem de important pentru ei. Iar asta era o idee centrală aici, să nu uităm…
TC: Dar se potrivește perfect, că totul se petrece în California. Eu sunt născut în California și pot spune că asta este o metaforă foarte potrivită. Familia mea, care a ajuns în California în anii 1850, a văzut întreaga traiectorie a acestui stat. Traiectoria Californiei este ca traiectoria vieții unui ocultist, a lui William S. Burroughs, de exemplu, ori a lui Aleister Crowley. Sau a Marchizului de Sade. La început este ceva extraordinar, foarte distractiv, sex peste tot, nu există nicio limită, oamenii se dezbară de toate limitele impuse de tradiția religioasă. Dar cum se sfârșesc toate astea? Totul sfârșește în mizerie și alienare și agonie și urlete de groază. Acesta este punctul la care se găsește California acum…
CF: … Asta mă duce înapoi la comentariul lui Kenneth Grant despre muzica rock, că are, evident, un element demonic. Evident că nu se termină bine pentru niciunul dintre cei implicați.
Pomul vieții în cabala (Sefirot)
TC: … Asta este unitatea de măsură. Asta m-a transformat pe mine într-un om religios. Faptul că un copac este judecat după fructele sale… Asta este. Singurul mod în care poți cunoaște. Nu poți ști dacă ceva este bun sau rău decât văzând ce produce.
CF: Mulțumesc că ai adus copacii în discuție. Și acum o să facem ceva ce sunt sigur că la FoxNews n-ai fi putut face, și anume vom analiza numograma lui Nick Land. Care este sistemul lui de divinație. Biblia vorbește mult despre pomi. Am vorbit mai devreme despre pomul din Grădina Raiului, despre pomul vieții, pomul cunoașterii… Crucea pe care este răstignit Hristos este un copac. Și în Apocalipsă apar copaci…

Iar unul dintre lucrurile favorite ale lui Nick Land este ceva ce ei – adică el și colegii lui din grupul academic CCRU – spun au obținut prin channeling, când stăteau în casa lui Aleister Crowley, în Anglia, în 1998, și anume această „numogramă”… Ăsta este sistemul lui.
Dacă știi pomul vieții din cabala? … Land a fost invitat la un podcast, acum o lună, la Mickey DS, unde a explicat, în sfârșit, câteva lucruri. Nu ne arată cum folosește el „numograma” asta, mai exact, dar spune că este un sistem de divinație. Și el zice că îl folosește din 5 în 5 minute, ca să rămână în contact cu ceea ce el numește „lemuri”, chestie care, din nou, vine de la William S. Burroughs. Ca și teosofii, Burroughs spunea că lemurii sunt demoni.
TC: Deci, practic, Land folosește demoni.
CF: Da, demoni, lemuri. Cuvântul „lemur” vine din latină, unde însemna spirite. Deci el aude niște spirite care îi șoptesc la ureche. Ceea ce seamănă cu îngerul păzitor al lui Crowley, despre care Crowley spunea că-l ajută să-și scrie cărțile; i le dicta. El spunea că, înainte de a intra în contact, auzea o șoaptă în spatele capului. Pentru cine e interesat să studieze entitățile astea cu care Crowley spunea că este în contact, una dintre ele, numită Lam, pe care a contactat-o în 1917 sau pe-acolo, arată foarte similar cu ceea ce, mai târziu, se va numi extraterestru „Grey”.
TC: Deci, ca să rezum ce cred eu că spui, dintr-un context creștin. Sfântul Duh nu este singurul care poate „invada” oamenii și le poate determina acțiunile și atitudinile?… Glumesc.
CF: Nu, nu. Așa cum spune și tipul ăsta de la podcast, Mickey DS, raportul dintre demoni și îngeri nu diferă mult față de cel dintre un vârcolac și om. Este ceva transformat, ceva diform în prezența acelei entități… Deci, ca să scurtez povestea, „numograma” este, în esență… ceva răsturnat, întunecat, o versiune mult, mult mai rea, satanică, a pomului vieții din cabala…
Și, de fapt, provine de la Kenneth Grant, tipul despre care am pomenit. El a scris o carte, „Nightside of Eden”, în 1977, cred, despre cum se folosește copacul cabalistic, în care apar aceste treceri subterane, întunecate, sau tunele ale lui Set, cum le-ar fi zis el – o entitate care are ceva legătură cu Satana și cu care el se afla în contact.
Iar „numograma” lui Land și modul în care el o folosește, ce este important de spus, măcar pentru că este extraordinar de straniu, este că ea este și o cale de a intra în contact cu cerurile, dar, mai importat, este o cale de a intra în contact cu iadul.
Și ai poarta a opta și poarta a noua – care poartă a noua are ceva legătură cu filmul The Ninth Gate, filmul lui Roman Polanski în care apare Johnny Depp, și unde personajul interpretat de Depp intră în contact cu iadul.
Deci ce cred oamenii ăștia este că, la modul cel mai literal, comunică cu iadul, uneori în scopuri de divinație, să vadă viitorul sau doar ca să obțină anumite inspirații. Ceea ce ne aduce înapoi la cunoaștere.
Iar Land chiar are ceva cu 666, spune că multe dintre aceste cifre sunt o „matematică teosofică”. Ai cifre triunghiulare, le așezi cumva și… de exemplu, cifra triunghiulară a numărului 9 este 45. De-aia apare în „numogramă” 45. Dar sunt numai câteva numere triunghiulare. Unul este 666, numărul triunghiular al lui 36, care este un element important al „numogramei”. Iar, când a realizat asta, Land a înțeles că, evident, este vorba despre 666. Ajungem la chestii luciferice de-a dreptul…
La acel podcast, Land este întrebat ce le spune oamenilor care îl acuză că ar comunica cu Satana, ceea ce, de altfel, Land însuși recunoaște că face. Iar el spune: am simpatie pentru creștinii care spun asta. Zice: „Ei au dreptate mai mult decât cei mai mulți alți comentatori, pentru că, într-adevăr, eu chiar comunic cu ceva din exterior”.
TC: Chiar nu găsesc cuvinte să spun cât de descalificant găsesc acest lucru. Îmi pare rău pentru oricine se ocupă cu așa ceva… Iar oricine spune că se lasă inspirat de un tip care e controlat de Satana, este, pentru mine… Dumnezeu va decide ce se va întâmpla cu o asemenea persoană. Dar, din punctul meu de vedere, persoana aia se descalifică total în ochii mei; eu nu am cum să ascult pe cineva de felul ăsta. Nu vreau să mă las condus de o persoană de acest fel. Cred că, dimpotrivă, trebuie să fugim de asemenea oameni, să ne îndepărtăm de ei cu viteză maximă.
CF: Și nici nu ai pune un asemenea om să se ocupe de educația copiilor tăi, nu? Deși, până la urmă, cam, asta se întâmplă…
TC: Exact. Și e ciudat, știi, când auzi ce spune lumea; eu primesc zilnic scrisori de la oameni, iar jumătate din ele sunt despre cum ei simt că țara asta și lumea asta sunt controlate de sataniști. La un anumit nivel, îți vine să spui: Ei, nici chiar așa…. Doar că asta este situația; ce cred este că oamenii simt că rădăcinile acestei distrugeri a Occidentului sunt spirituale. Și au dreptate… Păi, odată ce începi să te joci cu chestii de-astea, te mai miri că oamenii mor de supradoze de fentanil pe trotuare, în mijlocul capitalei Americii, și că am importat un milion de haitieni? Ce sunt toate astea? Păi sunt pedepse, evident…
CF: Mai ales cu drogurile. Lăsăm oamenii să-și facă rău singuri, ca și cum am alege între compasiune și libertate – ar trebui să intervenim, pentru că nu e o libertate bună să lași oamenii să se distrugă chiar așa.
TC: Evident că nu este. Este ceva malefic. Este evident că a lăsa oamenii să se sinucidă așa este ceva malefic. Dacă vezi pe unul că vrea să se arunce de pe un pod intervii și îl oprești. Dacă nu o faci… ce este asta? Este ceva rău, evident.
Revin cu Partea a III-a și ultima.