Comisia Europeană plănuiește să elimine barierele administrative și să bage mulți bani într-un nou proiect de sporire a „mobilității militare” , adică pentru a „facilita mutarea trupelor, armelor, muniției și combustibilului din Europa de Vest către liniile de front ale unui potențial conflict cu Rusia în est”.

Mobilitatea militară este un element ajutător crucial în postura defensivă și în capacitățile de care Europa are nevoie urgentă pentru a-și intimida credibil adversarii și a răspunde oricărei crize”, spune un recent comunicat.

Or, actualmente, „șoselele, podurile, căile ferate și documentația de autorizare ale blocului nu sunt adecvate pentru o reacție rapidă în caz de amenințare”; „în unele țări, este nevoie de un preaviz de 45 de zile pentru a permite echipamentelor militare să traverseze teritoriul”.

Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, propune aplicarea unui regim al granițelor deschise pentru scopuri militare, „asemănător cu Schengen”, pentru că „Regulile naționale sunt adesea divergente, fragmentate și nearmonizate.”

În centrul inițiativei se află noul „European Military Mobility Enhanced Response System” – EMERS, o schemă care „permite țărilor europene – sau Comisiei – să propună suspendarea temporară a regulilor uzuale de transport în timpul unor urgențe”. Odată declanșat, acest EMERS dă acces prioritar armatei la infrastructură și active de transport, precum și la serviciile esențiale. Regimul special trebuie aprobat de Consiliul European în 48 de ore de la propunere și poate rămâne în vigoare chiar și un an.

Fiecare stat membru își va numi un coordonator al transporturilor militare, iar implementarea va fi supravegheată de un nou „Grup de Mobilitate Militară”, care va reuni autoritățile din toate statele membre, în colaborare cu Agenția Europeană de Apărare și Seriviul European de Acțiune Externă.

Același comisar Tzitzikostas spune că „Trebuie să ne mișcăm repede. Trebuie să ne mișcăm mai repede decât este Europa obișnuită sau decât se așteaptă de la Europa”. Pentru o estimare a acestui „repede”, avem declarația ministrului german al apărării, Boris Pistorius, în a cărui apreciere Rusia ar putea fi capabilă să atace un stat membru NATO undeva în 2028 – 2029.

În acest context, se propune revizuirea reglementărilor de transport feroviar și aerian pentru a permite utilizarea acestor sisteme de transport și în scopuri militare, precum și crearea unui „catalog de bunuri de transport și sisteme digitale de informații” cu dublă folosință (civil/militar) și a unei rețele de drone de apărare civilă la nivelul UE.

De asemenea, cele 500 de „puncte fierbinți” din Europa (poduri, tunele, porturi care pot împiedica fluiditatea transporturilor militare) trebuie cartografiate și modificate la standarde militare. Se prevede și un efort de îmbunătățire a infrastructurii de transport care leagă Europa de Ucraina, proiect estimat la circa 100 de miliarde de euro.

Comunicatul anunță. „Europa trebuie să treacă la acțiuni decisive. S-au făcut progrese, dar UE se împiedică încă în abordări fragmentate, care ne subminează capacitatea de a deplasa echipamente și personal militar pe suprafața Europei”.

Sursa: Politico

Salvează PDFPrint articol